Hogyan válassz szövegírót?

Nem egyszerű, ügyfélként megfelelő szövegírót választani. Előfordulhat, hogy alaposan mellényúl az ember, akkor is, ha körültekintő.

Márpedig a minőségi tartalom kulcsfontosságú a hatékony kommunikációhoz és a potenciális vevők, ügyfelek érdeklődésének fenntartásához. A jó szövegíró kiváló minőségű, érthető, megfelelő tartalmat hoz létre, az olvasó nyelvén ír és hatékonyan tudja átadni az üzenetet.

De azért a legtöbb esetben elkerülhető a mellényúlás, ha ezeket a szempontokat figyelembe veszed.

Ezeket vedd figyelembe szövegíró választáskor:

Referencia: Érdemes első körben bekérni korábbi írásokat, referenciákat a szövegírótól. Így nagyon sok mindent meg tudsz nézni a szövegíróval kapcsolatban. Így az is kiderülhet azonnal, ha korábban nem foglalkozott még szövegírással, nem profi.

Visszajelzések: Ha lehetséges, nézd meg más visszajelzéseit a szövegíró munkájáról. Ez segíthet abban, hogy megtudd, milyen tapasztalatokkal rendelkeznek mások vele, milyen a közös munka.

Ajánlás: Ajánlása útján is érdemes szövegírót választani. Persze előfordulhat, hogy ez zsákutca, mert az ajánlók a barátjukat, rokonukat, ismerősüket ajánlják szimplán, és nem is tudják pontosan, hogyan dolgozik. De az ajánlások között mazsolázva, szigorúan szakmai vonalon maradva, lehet azért lelni remek szövegírókat.

Saját weboldal: Kérj saját weboldal linket. Ott le tudod ellenőrizni, hogy a szövegíró mennyire ügyes a szakmájában. Ha nincs saját weboldala, az figyelmeztető jel lehet. Persze ez sem ilyen egyszerű. Olykor időhiány miatt nincs valakinek weboldala, ez nem feltétlen jelenti azt, hogy rossz szövegíró lenne.

Ár: A szövegíró árai is gyakran közvetítik, milyen színvonalat képvisel. De ez is lehet becsapós. Fontos figyelembe venni az ár-érték arányt, azaz azt, hogy az író milyen minőséget nyújt az általa kért díjért. Kérhet nagyon magas árat gyakorlatlan szövegíró, ahogy ellenkezőleg is, profi is mondhat viszonylag kedvező árat. De kiindulási alapnak remek.

Stílus: Az író stílusa kiemelkedően fontos. Előfordul, hogy két szövegíró ugyanazt a témát dolgozza fel, mégis más módon teszi. Ha már van elképzelésed, győződj meg róla, hogy az adott szövegíró képes azt megírni. Nézd meg, milyen a szövegeinek a stílusa, az passzol-e hozzád. Milyen a szóhasználata, a helyesírása, elég választékos-e az írásmódja. Milyen a fogalmazásmódja. Van, aki könnyed, van, aki a viccesebb írásokat készít, míg más csak is szigorúan a szakmaiságot helyezi előtérbe. Egyes szövegírók szeretnek hosszasan írni, több szemszögből megvizsgálni egy adott témát, sokat kutatnak az adott témában. Mások pedig rövid, lényegre törő írásokat adnak ki a kezeik közül. 

Hatékonyság: A jó szövegírónak képesnek kell hatékonynak lenni és a határidőket betartani. Ez kulcsfontosságú, ha gyors és folyamatos tartalomgyártásra van szükség.

Tudás: A megfelelő szövegíróval biztos lehetsz benne, hogy a témádban vagy iparágadban jártas, ismeri. Vagy ha nem, akkor is elegendő kutatás után tud hiteles és pontos tartalmat készíteni a célközönség számára.

Szakterület: Sokféle szöveg van. Egyes szövegírók értenek mindenféle szövegterületekhez, blogokhoz, social mediához, weboldalhoz, hírlevélíráshoz, de különböző témákhoz, ágazatokhoz is. Viszont van, aki szakosodik és csak blogot vagy SM kommunikációt vállal. De egy szakmai tartalom megírásához más tudás kell, mint egy divattal kapcsolatos szöveghez. Erre mindenképp rá kell kérdezni.

Zökkenőmentes közös munka: Van, hogy jó szövegíró valaki, jól sikerül a választás, mégis valahogy nem klappol a stílusa a tiéddel. Más időbeosztásban dolgozik, más napszakban, kommunikációja más és más gyorsasággal munkálkodik.  Itt kell egyfajta kémia, hogy tudjatok közösen dolgozni.

Egyéb tudás: Azt is érdemes megkérdezni, mennyire jártas a SEO-ban, az aktuális trendekben, ismer-e képszerkesztőket, segítő programokat. Tudja-e a marketing alapjait. Ezeknek a tudása mind hozzáad a szövegíró tudásához. Például a keresőmotorok, a Google, figyelembe veszik a tartalom minőségét és relevanciáját a rangsorolás során. A megfelelő szövegíró képes a tartalom SEO-barát kialakításához, amely javíthatja a weboldal pozícióját is a keresési eredményekben.

Megbízhatóság: A megbízhatóság azért fontos, hogy ne kelljen várnod a szövegeidre minduntalan, hanem időben kész legyenek. Ahogy azért is fontos a megbízhatóság, hogy biztos lehessél benne, a konkurenciához nem jutnak el a belső információid, tartalmaid. A szövegíró saját, rád szabott tartalmat készít, nem máshonnan másolja, ollózza össze.

Kommunikáció: Fontos, hogy könnyen kommunikálhass a szövegíróval, és hogy megértse az elvárásaidat. Épp ezért az időben történő válaszadás és az egyértelmű kommunikáció kulcsfontosságú.

Erre figyelj még szövegíró választáskor

Ezen kívül érdemes egy beszélgetést megejteni, ahol elmondod, mi a célod, a megrendelt szövegekkel, mit kell tudnia rólad, a megírandó feladatról, illetve megbeszélitek az elvárásokat, határidőket mindkét fél részéről, illetve pontosítjátok az árat és egyéb dolgokat.

Amit biztos tarts be, hogy ne csupán ár alapján válassz magadnak szövegírót. Nem minden esetben érdemes a legolcsóbb árakkal dolgozó embert preferálni. Illetve ha nem szeretnél csalódni, lehetőség szerint ne olyat keress, aki még sosem csinált korábban ilyet, hanem van már viszonyítási alapja, referenciája, tapasztalata. Vagy, ha mégis bizalmat szavazol egy kezdő szövegírónak, vedd figyelembe, hogy alig vagy egyáltalán nem csinált még ilyet, így ne várj el tőle túl sokat.

A szövegeid fontos eszközök a vállalkozásod sikerének elérésében, és egy megfelelő szakember segíthet ebben neked hosszú távon.

Ha meglelted a neked megfelelő szövegírót, akkor pár dologra szüksége lesz tőled. Van egy cikkem, hogy azt is tudd, mi kell egy szövegírónak ahhoz, hogy megfelelően tudjon dolgozni a szövegeiddel. A jó kommunikáció elengedhetetlen. Erről a bejegyzést itt találod: ITT